Min Spelblogg |  Mitt Växthus |  Fråga mig något på Ask.fm |

Havrekex!

Sitter och äter världens torraste havredigistivekex! Glutenfritt också, så det är extra torrt. Men med lite brieost, havtornsmarmelad och en skvätt mjölk var det inte tokigt alls :D Göttar mig och tittar när Robin spelar sitt nya spel Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, som han fick en dag tidigare än det släpps ;)

Smootie Roll!

Fick en chokladrulle av Robin som jag aldrig smakat förut. Krämig och god! ;D

Hej!

Hej alla som läser och mig själv!
Har massa jag vill visa och berätta, men alltså... Orkar inte sitta vid mobilen, och ännu mindre datorn då den varit... Inaktiv haha xD Har haft datorrummet fullt med löv och grejer hehe.

Till slut blir det så mycket jag vill lägga ut, så man orkar inte ta tag i det :) Så det får väl komma när det kommer!

Idag cyklade vi till Hinkgränd och följde mamma och pappa till NetOnNet, sen fick vi lite middag innan vi åkte hem igen^^ Nu blir det nog lite spela!

Här är iallafall lite bilder från senaste veckorna. Har bland annat varit middag/chokladbolls- och lekkväll på hinkgränd... En tur till Skeppsvik.. Kommit roliga liljor på baksidan... Provat laga kyckling m cashew (fast med quorn istället för kyckling)... Varit och tagit upp jättefina potatisar på lotten... Även skördat örter... Hängt på gräsmattan med Jenny, Tony, Jessica och Tiffany... Haft besök av världens sötaste, lilla kisse :)... Köpte en rolig Aloe på IKEA... Har också vart på Nydala och myst med Robin :)

Nässel- och honungsschampoo!

Idag testade jag ett eget schampoo gjort på vatten, brännässlor och honung. Som efterskölj använde jag grönt te!

Första intrycket; Luktar te och honung! Inte illa.
Känns renare än innan... Möjligtvis en aning klibbigt haha.

Mer kan jag inte säga förän det torkat!

Bild från idag. Skeppsvik med pappa, mamma, Viktor och the Kemis :)

Hajsan.

Idag har jag plockat den första decilitern hallon från baksidan. Hällde över gröten :) Mums! Sedan drog jag med Robin ut på ängen en stund i solen. Tog med lite kexchoklad ^^. Är ingen värme i luften, för det känns kyligt direkt det blåser :P

Robin tog en rolig bild på mig hehe!

God kväll.

Idag kom Jenny och Tony (nyförlovade :D) över och följde med och hjälpte när jag plockade björklöv, hallonlöv och lite brännässlor. Vi plockade också lite vinbär :)

Björklöven för jag ska testa "björklövsschampoo". Det var visserligen lite sent på sommarn, man ska helst plocka innan midsommar nånting, men jag testar ändå! Får se hur det känns. Har nämligen tänkt försöka sluta med vanliga schampoon och annat, som t.ex deo, vilket jag slutat med vanlig redan :)
Att sluta med starka schampoon hoppas jag ska vara bra för min skadade hårbotten.

Resten av löven ska torkas till Ebba inför vintern :) Ska plocka lite lite mer också. Typ vinbärsblad och maskrosblad.

Annars har vi handlat idag Robin och jag. Hittade torkade äppelklyftor på apoteket som var så galet goda! Jättekrispiga. Testade också halvtorkade jordgubbar och physalis. Jordgubbarna var också väldigt goda.
Nu ser vi Cast Away, den när Tom Hanks hamnar på en ö ;) Äter lite glass. Snart läggdags!

Kalas!

Idag fyllde Robins mormor år, samt hand morbror Christian för några dagar sen, så vi har varit och ätit middag hos honom och fikat lite tårta. Jag fick lite glutenfria gokakor och bär :) Fint hus och gård han har. Soligt och fint fick vi också.

Ljuuuust.

Fredagsfrukt!

Fredagsfrukt! :D ...Var inte orolig, har lite godis hemma också ;)

Hos mamma och fikar!

Fikar hos mamma, tagit med mig en macka och nyponsoppa. Försöker passa på att få lite sol. Den tittar fram med jämna mellanrum! 50/50 moln-sol liksom ;) Känner att jag dragit på mig nån förkylning. Hoppas det inte blir nån super...

Tagit lite kort på mammas fina blommor!

Furuvik.

Igår kom vi äntligen fram till Furuvik. Utvilade och redo för djur! :) Det första vi såg var chimpanserna, en satt vid fönstret och kollade på alla människor. Han såg lite ledsen ut, men han va nog okej :) Han va lite busig också, viftade och höll på med händerna. Carina pussa mot honom då vifta ha han bort henne. Haha!

Sedan gick Robin och jag in i regnskogen, där hade dom lösa boaormar^^ Dom va lite tråkiga men väldigt fina! Dom hade i nästa del lösa apor och ett aquarium hade dom köttpirajor. Jag stoppade ner fingrarna till dom för att se om dom reagerade... Det är inte som i film... Men personalen va snabb med att säga åt mig, hehehe. Där fanns också en stor sköldpadda och en liten krokodil :)

Vi åkte också "flodfärd i amazonas", eller vad den hette. Då satt man i en liten tunna och så åkte man i vattnet efter en bana där det fanns alpackor, nanduer, flamingor och maror. Blev dunkade i huvudet av nå pinnar också haha! Men den va också hemskt... Man for in i en tunnel där det var en JÄTTESTOR fake bläckfisk i mörkret.  Jag fick panik! Trodde jag inte... Men jag vågade inte titta på den, försökte igen, men fick panik! Blundade tills den va förbi haha! Roligt^^

I början gick vi in till getterna. Dom är så mysiga! En av dom kom bakifrån när jag satt ner och dunka mig i huvudet med hornet (av misstag) och ställde sig framför mig. Ville bli klappad, oj så skönt han tyckte det va :) Gick iväg direkt jag slutade.

Vi såg också orangutanger. En av dom hade som långa, dreads-aktiga lockar där bak i pälsen. Har jag aldrig sett :) När dom skulle matas tog en av dom en pinne och drog till sig hinken och hällde ut all frukt och tog lite, bakom ryggen på skötarn :P Busfrö. Den största ville sedan ha allt för sig själv och viftade bort den mindre. Men den roffade år sig ett par godsaker den med ;) Den fick lite eget innan också :)

Vi såg också bl.a kängurur, wallabys, kameler, gibbons, en lemur, maror, vattensköldpaddor :)

Chimpanserna, orangutangerna och kamelerna vart jag riktigt imponerad av storleken på! Syns ju inte på tv hur stora och robusta vissa djur är.

Sedan gick åt vi lite mat på Tom thai, fanns bara två rätter att välja bland men det funkade ändå :) Efter det tog vi en snabb glass och gick in i Spökslottet på tivolit :3 Det var inte så läskigt som jag hade trott, men himla kul! Sista grejen som hoppade fram, skrämde mig dock. Men bläckfisken i Amazonas var läskigare ;)

Efter Spökslottet tog vi såklart en sockervadd var Robin och jag ;D Den kladdigaste vadden ever. Hade den överallt sen, till och med under benen.

Efter det började vår resa hemåt, men på vägen bestämde vi oss att vi tar in på hotell en natt. Vi var alla trötta och det va lite sent.

Så vi tog in på ett fint hotell i Hudik! :D
Premiär för mig :) Så länge jag minns iallafall.
Fatta va mysigt! Berättar mer i nästa inlägg.

Nu är vi hemma på typ 10 min^^ Här är dom bilder jag tog med mobilen på Furuvik, dom andra är på kameran :)

God morgon sol!

God morgon allihopa, idag har vi sol!

Hemma i trygga stugan.

Vi är äntligen hemma och med en hel bil. Bussen kom till slut och vi tog oss sista någonstans. hövde bara gå i typ 2-3 min också från hållplatsen till campingen. Skönt efter idag!

På campingen börjades det direkt med att fixa in nya kylarn. Det blev lite krångel, muttrarna var för små, vi var tvungna att ta loss allt en gång, tiden gick... Men Carina hittade en "ny gubbe" (haha) som kunde hjälpa oss med andra muttrar osv. Tur! Han skaffade oss även en stor vattenkanna så vi kunde fylla på kylarn efteråt. Efter fyllande, klämmande på slangar, och ätandes av jordgubbar på en kartong på marken, så löste sig allt med bilen! :D

Då vid 22 for Robin och Carina och köpte pizza medan jag fiskade ca 1,5 timme :) Fick två små söta, silvriga minifiskar och 5000 napp. Nästan iallafall, hihi. Riktigt mysigt och bra avslappning att bara ta det lugnt en stund i mörkret vid vattnet och den friska luften :) Efter ett tag kom Robin och testade lite också, sen gick han och bäddade ordning medan jag drog några kast till.
   Råkade fastna så ena spöets lina gick av, tur vi hade två! Lämnade det sista där nere vid bryggan, så får nån annan fiska :P

Nu är vi iallafall safe and sound i stugan. Jag sitter på överslafen av våningssängen medan dom andra sover och skriver och lyssnar på några unga män på utsidan som pratar om sina bollar bl.a... Hahaha, ja herre... Har blivit en skvätt solbränd och rosig om kinderna i det bra kvällsvädret vi fick.

Imorgon väntar Furuvik parken :D Ääääntligen!

Robin i Gävle centrum.

Gratis lunchbuffé då våran förra stuga inte va riktigt fräsch. Dom hade tydligen sparkat städerskan för den stugan för hon var dålig...

Hmm... What to do?      (Carina Columbus bild).

På bussen!            (Carina Columbus bild).

En fin bild på en fin spindel i ett fint spindelnät.

Hittade häggar med helt röda blad! Så himla fin. Inte sett någon sån i Ume! Eller någonstans. Riktigt fina. Ska visa mer bilder sen.

Rolig bild på Robin från när vi var på g till nästa stuga.

Mycker rött i det här inlägget såg jag. Ska visa mer bilder sen, men nu måste jag skynda mig sova så jag är utvilad imorgon! Godnatt på er :D

Ska se om jag vågar gå på toa, eller om jag väcker hela stugan med den hemskt gnisslande dörren...

Gävle city.

Vad som hände med bilen var att det small uta ba den! Vi trodde vi hade kört på något. Sen såg vi att det rök från huven så vi stannade. Då spröt det ba vatten överallt och var vatten över hela vägen. Det va kylarn som va körd... Slangen va lös och fläktens rem osv. Så vi va utan bil mitt ute i ingenstans på väg från campingen för att handla pizza. Men som tur va så stannade en man och en kvinna som hjälpte oss. Hämtade vatten hemma hos sig att fylla samt satt ihop en temporär lösning. Så vi fick iallafall bilen till campingen och sedan fick Robin och jag skjuts till pizzerian av dom som hjälpte oss och så hade vi en jättemysig promenad hem med pizzor och kebab bland dom otroligt gröna och fina gårdarna i mörkret med endast skenet från gatulyktorna :) Så åt vi när vi kom till stugorna.

Men problemet var ju fortfarande att vi inte hade nån bil... Vi funderade och funderade. Tänkte om jag skulle ringa min morbror här. Men då träffade vi en man med både verktyg som vi fick låna och bil så han kunde skjutsa oss in till Biltema i Gävle (campingen låg några mil utanför). Så hjälpte han oss innan vi for att åtgärda servon som va lös, fläktremmen som va både slapp och i fel spår, tog loss gamla kylarn... Dessutom gav han oss några metspön och mask :D Vilken tur! Ska väl testa fiska sen haha.
   På Biltema köpte vi en ny kylare och kylarvätska sedan tog vi en buss in till Gävle och efter en del letande hittade vi busshållplatsen till närheten av campingen.

Men just som den kom så ringde ett konstigt nummer till mig, och tur det, för när jag kollade i mobilfickan så hade jag tappat alla mina kort! Coopkort, ID kort, bankkort och busskort. Sö killen hade ju hittat alla och var snäll och mötte upp mig och återlämnade dom! :)

Vi märkte att nästa buss inte gick på nån timme, så då gick vi för att låna toaletten på donken. Tänkte passa på att ta med en sallad att äta och så, men... Då märker jag att bankkortet saknas fortfarande :( Ringer killen som lämnade korten men han har inte sett det. Fick ringa och spärra och skicka efter ett nytt... Så typiskt. Men det gick bra och nu är vi på bussen.

Men nu har vi iallafall en kylare och lite verktyg lånade, så nu blir det lite mekande och sen kan vi förhoppningsvis använda bilen igen :D

Fick lite tid att gå runt i Gävle iallafall och kolla, väääldigt länge sen jag var här, om jag en varit här? Det tror jag... Ska fråga haha. Är rätt fint här, mycket mer stora träd och växter i stan och massa blommor som har hunnnit börja blomma som är ba småskit än i Ume :P Hehe.

Just det! Kom en ung man och frågade om jag hade "some time to take a drink". Haha! Det hade jag ju såklart inte. Men vi pratade snabbt om vädret i norrland och annat och så sen for han. Hahahah! Där ser man.

Nu har vi hoppat av i Skutskär station, för vi tog fel buss. Det var den som går en timme senare som kör hela vägen till dit vi ska (Älvkarleby). Omg... Men nu väntar vi på nästa som för tusans skull får lov att gå hela vägen :P

Men måste säga att vi har himla tur med vädret nu på eftermiddan och kvällen. Jättesoligt och nästan totalt blå himmel :) Skönt!

Uppdatering senare!

Godnatt!

Efter lite bad i iskallt vatten, kaos med bilen (ni kan få veta mer om det sen) och nattpizza är det äntligen dags att sova. Vi ser vad som händer imorgon. Godnatt allihopa! ♥

Robin Columbus bild.

Gävle!

Nu är vi i Gävle! Nu ska vi bara hitta nånstans att sova! ;)

Söderhamn!

Nu är vi i Söderhamn! Sprang in en snabbis på DollarStore. Hittade en fin keps, haha! xD

Vet inte vad som hände med våra ansikten när bilden skickades, men här är vi!

1 timme!

Ungefär en timme kvar till Gävle! :)

Hoho!

Jag sitter och blåser bort nästan! Vart så himla varmt i bilen när solen kom så öppnade fönstret en stund ;) Aaaaaaah skönt :) Är nog dags för lite nötter nu. Ca 1 timme och 45 min kvar.

Birsta!

Nu är vi i Birsta, snart Sundsvall. En liten pause in på IKEA för lite mat och snabbt köp, blir en längre sväng in på vägen hem. Såg lite spännande grajer ;) Tiden gick fort trots allt, så nu är vi framme ca 1,5 h senare :)

Körde just över nya bron i Sundsvall. Första gången ;) Kostar 9 kr att köra över för en bil. Cool haha.

Robin och jag i Birsta! Robins mamma Carina som har fotat.

Jordgubbar!

Jordgubbsdags! Jättebubbar.

Körde förbi Höga kusten-bron för ett litet tag sen. Ca 3 timmar kvar!

Furuvik!

Nu är vi på väg mot Furuvik och djuren! Redan haft lite äventyr då Robin glömde sina nycklar på biltaket och dom flög av en rondell xD Vi fick stanna en bit bortåså fick han springa in och samla ihop alla, eftersom dom hade blivit påkörda och flugit överallt! Hahah!

Fint väder idag iallafall! Hoppas det är det där nere också!

Äntligen börjar hallonen mogna på baksidan.

Aloe!

Iiiiiiiiiiih! Fått en jättefin aloe av Robin!! :D Velat ha en ett bra tag nu. Vet inte om det är en vera. Den har prickar men eftersom den är så liten en kanske juvenilprickarna inte försvunnit. Hoppas det är en vera! Ska kolla noggrannare sen. Hur som helst jättefin och är jätteglad över den. Tack igen! ♥

Imorgon drar vi mot Gävle och Furuvik! :D Han gjorde också världens sötaste pickpack med mackor åt mig till resan. Hahaha!

Annars har jag lånat mammas tvättstuga och tvättat lite snabbt inför resan, sen ätit parisare med familjen :) Supergott faktiskt! Fick också en minimiglass, hihi. Sedan hemma igen har jag städat och damsugit och duschat och packat... Fullt shå. Trött!

Tidigare idag var pappa och jag på Northbike förresten. Testade kläder och olika hjälmar. Hittade min drömcykel haha! En liten Harley Davidsson som var blå och glittrig.

Men nu är det dags att slappna av ba två sekunder, äta lite fil med blåbär och sen sova innan resan kl 9.

Godnatt på er!

Grillkväll i Hörneå!

Sitter utanför en mysig liten stuga i Hörneå. Haft grillkväll med både korv, kött och kräftor (inte grillade haha). Camilla m familj, Johannes med familj och så mamma, pappa Robin och jag.
   Johannes och dom for en stund efter middagen men vi andrar kvar :) Blivit en hel del bus, korta cykelutflykter med smultronätande och på kvällen blev det lite uno för dom vuxna.
   Nu sitter vi, "dom vuxna" ;)... Ute på framsidan i mörkret och skenet från ljus och myser. Eller, just nu så sitter jag inne en stund och tar det lugnt medan jag skriver lite, men ska snart gå ut igen.
   Vi hade lite otur med vädret, regnigt och grått, men blev ju bra ändå! Är så grymt trött nu... Och kissnödig.

Här är lite bilder;

En fin gammal cykel fick jag cykla på idag. Älskar gamla cyklar. Både charmiga och ofta sköna att cykla på.

Trevlig kväll allihopa!

God morgon!

Lite morgon mys och bus innan vi väcker resten av huset ;)

Nydala för andra gången!

Idag vart det nydala med Jenny och Tony direkt efter en sen frukost, som mer vart mellis. Jenny och jag badade, badpremiär för i år för mig. Sedan umgicks vi alla på stranden ett tag innan vi cyklade hemåt. Hemma en riktigt god middag, makaroner och jättegod körrfärssås. Till efterrätt några skedar glass med en bit kaka, blåbär och lite strössel. En liten skvätt nougatsås slank också ner. Lite senare kom Jenny och Tony hit och nu sitter vi och spelar en stund framför tvn. Eller ja, iallafall grabbarna ;)

Och Ebba är rolig som vanligt, här strechar hon lite allmänt haha;

Hihi det är kul med djur!

Här är sötaste, och mysigaste, bilden på Ebba som Robin skickade till mig;

Och fåglarna är alltid roliga dom. Här vilar ena tjejen, för närvarande kallad Hibiskus, men ena foten runt en kedja och andra foten hänger med en tå på en matupphängare 😂

Smörstekta kantareller på en macka :)

Mmmm! Bra idé pappa :) Tog gräslök i, istället för vanlig lök. Funkade bra det med.

Soppar och blåbär!

Idag for Robin, pappa och jag ut i skogen och letade svamp. Robin plockade några dl blåbär :) Hittade en del konstiga, svårbestämda soopar och just som vi började kolla sista gången innan vi skulle åka, så hittade jag en hög med kantareller :D Inga jättar eller mängder, men blev lite mer än en näve iallafall! Roligt! :3

Utflykt till svamplösa svampskogen!

Eller ja... Nog hittade vi svampar, men inga vi ville ha med hem. Jenny, Tony och jag cyklade ut i skohen och letade svamp idag :) Hittade som sagt inte så mycket svamp, men massvis med blåbär! Blev dock helt galet mycket mygg, gick knappt att va där... Myggmedel nästa :P Typ hälla det över mig så jag slipper odjuren! Hehe...

Här har ni några bilder från tidigare idag på en ekorre som bor här omkring, andra gången den springer precis här utanför dörren. Första gången höll jag på springa över den, jäklar vilken fart den fick!

Nu vill jag se lite film. Visar växterna imorgon :)

Augusti...

Nu är det den första augusti... Inte har jag badat en enda gång, knappt ens sett solen, bara nån gång nu och då. Hoppas den kommer fram mer snart innan detr dags för vinter.. Men än har den väl nån månad eller två på sig.

Nu ska jag fara ut med Jenny och Tony och plocka svamp! Iallafall se om vi hittar nåra :)

Hejs!

Så här fin är rabatten på baksidan just nu!